consent

consent

zorg

zorg

gemeenten

gemeenten

bedrijven

bedrijven

onderwijs

onderwijs

gezin

gezin

individueel

individueel

Creativiteit en de CONSENT-methode

Zo af en toe horen we iets als: als we een creatief proces ingaan, is de CONSENT-methode® niet zo geschikt. Dit zijn altijd mensen die nog niet volledig ervaren hebben hoe de methode werkt. Zelf gebruiken wij juist de methodiek om onze creatieve processen vorm te geven met vaak erg 'creatief en verrassend resultaat'.

Om jou op weg te helpen, delen we hieronder een aantal van onze ervaringen, zodat je geïnspireerd raakt en zelf aan de slag kunt gaan, al dan niet onder begeleiding van een ervaren gespreksleider.

Elise van den Broek:

De CONSENT-methode® biedt door de structuur houvast om vrij te kunnen zijn.

Een creatief proces wordt vaak gezien als vrij associëren en een structuur is dan ‘uit den boze’. Maar hoeveel levert het reageren op elkaar echt structureel op? Er zijn ook heel veel mensen die niet meer bij hun ideeën kunnen komen in de dynamiek van een structuurloos overleg. Is er geen manier die de creativiteit meer ruimte biedt?

De definitie van creativiteit in Van Dale is Scheppend Vermogen. De CONSENT-methode® biedt de voorwaarden waardoor je tot scheppen kunt komen;
De veiligheid om vrij te kunnen spreken en denken, je te laten inspireren en op elkaars input door te bouwen. Zo kom je voorbij de jouw bekende mogelijkheden.
Als je niet meer hoeft bezig te zijn met wanneer jij kunt zeggen wat je wilt, als je weet dat je je verhaal af kunt maken, dat er met een open houding geluisterd wordt, niet in het moment gereageerd wordt en dat jij je ook in alle rust kunt verrijken met de gezichtspunten/ideeën van anderen, ben je volgens mij met een scheppend proces bezig in de meest pure vorm. Je maakt met elkaar iets nieuws, gaat het avontuur aan en weet nog niet van tevoren wat de uitkomst is; die creëer je met elkaar in het moment. Hoe creatief is dat!

Baudy Wiechers:

Als tegen mij gezegd wordt, dat creativiteit en de CONSENT-methode® niet samengaan, dan ben ik altijd benieuwd waar dat vandaan komt.

Juist vanuit het niets samen iets creëren, iets gaan opbouwen om samen tot het hoogst haalbare te komen, ofwel de schat vinden; dat is wat mij betreft precies waar de methode over gaat.

Vaak hoor ik dat het fijn is dat je door elkaar suggesties kunt doen, lekker brainstormen met elkaar zonder enige vorm van kader. Wat mij dan opvalt is dat de hardste roepers de meeste aandacht krijgen en de stille denkers niets zeggen en dus eigenlijk niet meedoen in het hele proces.

Zou het zo kunnen zijn dat de assertieve mensen die altijd gemakkelijk het woord nemen vinden dat een creatief proces met de CONSENT-methode® niet kan? En zou het zo kunnen zijn dat de stille, verlegener, bescheidener mensen pas echt goed tot hun recht komen als het creatieve proces volgens de gespreksetiquette van de methode gedaan werd?

Rachel Kruk:

In haar boek “A Bigger Prize” schrijft Margareth Heffernan uitgebreid over competitie. Competitie in de zin van winnen, beter zijn dan anderen, meer invloed, meer macht, meer status, meer aandacht vergaren dan anderen. Ze gaat daarbij o.a. in op de invloed die een machtsverhouding heeft op creativiteit. Dit heb ik voor mezelf vertaald heb naar het volgende plaatje:

creativiteit rachel

Als het verschil tussen de mensen aan de top en de mensen daaronder groot is krijg je een steile machtsverhouding. Gelijkwaardigheid, waarbij de macht en de middelen in minder extreme uitersten verdeeld zijn, kun je vertalen naar een meer vlakke machtsverhouding.
Een steile machtsverhouding geeft meer stress. De mensen aan de onderkant ervaren stress omdat ze zich machteloos voelen, de mensen aan de top ervaren stress en zorgen over het behouden van hun positie.

Je kunt natuurlijk discussiëren over wat stress precies is, dus laat ik die voor dit korte stukje even definiëren als de fight or flight modus. Deze stress geeft je tunnelvisie. Je focus komt op overleven te liggen. Hoe minder stress er binnen een groep ervaren wordt, hoe meer ruimte er is voor een diversiteit aan gezichtspunten, hoe creatiever de groep dan ook kan zijn.

Daarbij zie ik creativiteit breder dan “gaan schilderen met een groep gestresste managers”. Ik twijfel er niet aan dat een dergelijke activiteit tijdelijk verbetering brengt, maar pak je daarmee het onderliggende probleem wel aan? Met behulp van de CONSENT-methode® zorg je voor structurele rust, ruimte en veiligheid om een brede focus te houden. Om ook  al die “Ga ik dit echt zeggen, het klinkt zo raar...”-dingen op tafel te krijgen. Hoe vaak zitten innovatie en oplossingen immers niet precies in het dat soort creativiteit, de “out of the box” ideeën?!

En jij?

Wij trapten deze ronde af met 3 gezichtpunten, nu is de beurt aan jou. Deel hieronder jouw kijk op het onderwerp creativieteit in teams, al dan niet met de CONSENT-methode®.

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Laat je reactie achter

  1. Posting comment as a guest.
0 Characters
Bijlages (0 / 3)
Share Your Location
Maak effectief besluiten nog leuker! Ontvang de:

1. Gespreksetiquette
2. Van Motie tot Besluit

En ga meteen aan de slag!

Over de auteur:

Rachel Kruk - Master in de CONSENT-methode

Rachel

Kleurrijk. Om Rachel maar eens in één woord te vangen. Ze werkt nauw samen met Baudy. Naast het geven van trainingen bijvoorbeeld ook in de Uitgeverij CONSENT. Kleurrijke communicatie is niet compleet zonder beelden, dus voor het promotie- en trainingsmateriaal kruipt ze graag achter haar tekentafel.
Rachel woont en werkt met haar gezin op Texel.

e-mail  website facebook  linkedin

Gerelateerde artikelen

ontwerp & techniek WEBJONGENS © 2019 - in opdracht van Infini.nu
CONSENT-methode gebruikt cookies om de website goed te laten functioneren. Het stelt ons ook in staat om het bezoek te verwerken in statistieken voor eigen gebruik. Je gaat bij een bezoek aan onze website akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie over cookies in de privacyverklaring