fbpx

online

online

zorg

zorg

gemeenten

gemeenten

bedrijven

bedrijven

onderwijs

onderwijs

gezin

gezin

English

English

Korte spanningsboog en de C.O.N.S.E.N.T.-methode®

pijlenTwee keer op één dag kreeg ik dezelfde vraag vanuit compleet verschillende hoek.
"Wat doe je met mensen in een kring die een heel korte spanningsboog hebben?"
En helemaal als er anderen in dezelfde kring zitten die juist op een heel rustige wijze de diepte in willen en daar echt de tijd voor willen nemen?

Eerlijk gezegd vind ik het best een moeilijke vraag. Want ik kan bij wijze van spreken uren stil zitten, me helemaal langdurig concentreren en verdiepen in een onderwerp. Helemaal als het over de C.O.N.S.E.N.T.-methode® gaat;)

De voorbeelden/ervaringen die ik heb zijn met mijn eigen kinderen en uit de periode dat ik op Democratische scholen werkte. Daar hadden we wat kinderen met een korte spanningsboog.
Wat ik dan deed om toch met die kinderen af te stemmen? Ik ging een balletje trappen of samen op de trampoline springen en zo tussen door hadden we een gesprek of namen we beslissingen over wat we zouden gaan doen. Of een wandeling maken, als het te confronterend was om aan een tafel te zitten en elkaar steeds in de ogen te moeten kijken.

Eén van mijn kinderen houdt ook niet zo erg van overleg, zeg maar rustig helemaal niet. Die is het snel zat en het duurt altijd te lang. Vaak ging hij zijn eigen ding doen. Een stripboek zitten lezen op de grond, of toen hij klein was spelen met auto's of met Lego. En dan, terwijl het leek of hij niet meedeed, klonk op een cruciaal moment een stemmetje vanachter de bank die aangaf hoe het volgens hem zat en vaak bracht dat precies de oplossing waar we met ons allen naar aan het zoeken waren.

Wat bij ons ook goed werkte, gezinskring houden in de auto. Dan zit je toch met zijn allen bij elkaar en is het toch al saai (volgens sommigen). Hoe efficiënt kun je dan je tijd besteden! Hier bewaar ik dierbare herinneringen aan, omdat er besluiten werden genomen die grote impact hadden.

Vandaag vraag ik graag hulp aan jullie. Want de twee mensen die het aan de orde stelden, willen er meer over weten en daar kom ik graag aan tegemoet. Maar dan het liefst met meerdere gezichtspunten. Van jou! Vanuit je eigen ervaring of vanuit hoe je denkt dat het zou kunnen.

"Hoe boei je snelle denkers, voor wie altijd alles te langzaam gaat?"
"Hoe boei je mensen die bewegend het beste kunnen denken en zich zo kunnen concentreren?"
"Hoe zie en hoor je mensen(kinderen) die een korte spanningsboog hebben?"

Alle tips zijn meer dan welkom. Hoe fijn wanneer een ander door jouw tip op weg geholpen wordt! Wil je ze in het commentaarveld hieronder schrijven?
Mijn dank is groot!

1200 Resterende tekens


Iwona
Wat een interessante gesprek en wat een wijsheid! Ik heb zeer weinig ervaring met sociocratisch overleg maar wat ik van andere ervaringen mee zou nemen als gespreksleider is het erkennen van het gevoel van degene die zich verveelt of onrustig is of niet betrokken is. Een goede gespreksleider neemt het waar, misschien stoort het hem ook, of leidt hem af dan des te meer zou ik het hard op benoemen. Absoluut niet als verwijt maar als iets wat ik waarneem. Elk gevoel wilt namelijk gezien worden en die zal terug komen totdat ie eindelijk gezien wordt en als het zo ver is dan kan ie ook ontspannen. Als de persoon in kwestie zo ook geholpen wordt om zijn gevoel te erkennen (wat vaak onderdrukt wordt als iets wat er niet mag zijn) dan kan die persoon ook makkelijker verantwoordelij kheid nemen voor zijn gevoel/situatie en oplossing voor zoeken. Vaak is het gevoel 'containen' of van binnen bewust laten stromen al genoeg om de concentratie te herstellen. Als dat te lastig is of niet genoeg dan kan die persoon zijn snel stromende ideeën opschrijven, tekenen of ommetje lopen, etc.
Suzanne Thissen
Sommige kinderen en ook volwassenen hebben er behoefte aan om terwijl ze luisteren iets te doen. Doedelen bijvoorbeeld (figuurtjes tekenen) of zelfs een echte tekening maken, of iets te frutselen hebben in je handen. Ik heb een mandje met kringspeeltjes; daarin zitten materialen om in je hand te hebben maar die niet storend zijn. Bv. een kneedgum, een touwtje, een plankje met gaatjes om dat touwtje doorheen te rijgen, een schuifpuzzeltje , een pijpenrager, 'de' kubus...dit werkt heel goed. Sommige mensen lijken niet te luisteren of mee te doen, maar doen dit juist beter als ze intussen iets zitten te doen!
Daarnaast heb je in een kring natuurlijk weleens personen die vrij langdradig hun mening of verhaal uiteen zetten....zou het soms ook een idee zijn om in een ronde een tijdsafspraak per beurt te maken? Kan soms helpen om iets kort en bondig te formuleren!

Baudy Wiechers
@Jelly, Ja, prachtig, nietwaar? De rijkdom der verschillen. De rijkdom die ontstaat juist omdat we allemaal op een andere manier intelligent zijn en daar op de goede manier gebruik van maken!
Baudy Wiechers
@Saskia, wat leuk dit te lezen. Mooie oplossing en er komt nog iets uit voort ook. Gaaf!
Baudy Wiechers
@Mariska. Mensen zitten in de groep omdat ze een gezamenlijk doel hebben. Dat kan zijn omdat ze samen een feest organiseren, onderdeel uitmaken van een bedrijf of lid zijn van een gezin.
Dan heeft elk lid van de kring bijvoorbeeld een eigen taak in het geheel en gaat het erom goed met elkaar af te stemmen. En omdat iedereen in zo'n kring gelijkwaardig, maar vaak ook heel ongelijk is, vraagt dat aanpassingen van elk kringlid. Mooi als je dan zover bent dat je een ander niet hoeft lastig te vallen. Wat ik me dan wel afvraag, voel je jezelf wel gezien in de kring? Krijg je zelf wel voldoende aandacht?

Baudy Wiechers
@Sandra. Je hebt inderdaad een goed punt over de voorbereiding. Een goede voorbereiding zal al heel veel voordeel opleveren. Bij de C.O.N.S.E.N.T.-methode zijn vaak bijeenkomsten niet verplicht, maar als je bijvoorbeeld in een gezinssituatie zit met een gezin van drie personen, hoe ga je dan om met een kind dat niet mee wil doen. Wat is er dan nodig om tot gedragen besluiten te komen?
Of je organiseert met een groep een conferentie waar je een groot aandeel hebt in de organisatie, als rolmodel, als initiator?
Ik realiseer me dat dan snelle, creatieve denkers zich vast heel vaak zullen moeten aanpassen om de rest toch 'mee' te krijgen. En dat zal ook gelden voor de langzamere of bedachtzamere mensen.
En dan inderdaad altijd vanuit het aanwezig willen zijn om er samen uit te willen komen!

Baudy Wiechers
@Arnoud. Ik sprak laatst iemand en die was zelf in alles heel snel. Zelf zei hij dat het niet met desinteresse te maken heeft, maar dat zijn gedachten en creatieve ideeën altijd ver voorlopen op de anderen in de kring. En dat hij dat best lastig vindt. Misschien heeft mij dit dan niet met een korte spanningsboog te maken of toch?
Baudy Wiechers
@Margo, ik ben het deels met je eens en vraag me ook iets af. Hoe zit het dan met onderwerpen die voor een snelle denker niet zo interessant zijn, maar waar hij wel bij moet zijn omdat er anders besluiten genomen worden waar hij niet achter kan staan? Kun je dan verwachten van bijvoorbeeld jonge kinderen dat ze nieuwsgierig zijn en open blijven staan of is dat soms te veel gevraagd?
Of met volwassenen, die aan een half woord genoeg hebben en vervolgens heel lang moeten wachten totdat iedereen op datzelfde punt is? Is het dan desinteresse?
Het doet mij denken aan toen ik op de lagere school zat. Ik was een snelle lezer en als we in de klas hardop moesten lezen, dan wilde ik altijd zo graag al verder vooruit lezen. Juist vanuit interesse in wat er komen zou. Maar misschien is dat een heel andere situatie (minder vrijwillig)......

Jelly
Hoi Baudy, Ja fantastisch toch al die verschillende leerstijlen. Denkers, Dromers, Doeners en Beslissers. Dat betekent dus differentiëren! Meervoudige Intelligentie biedt tal van werkvormen die aansluiten op jouw vraag! Verschillen in Dynamieken en daar op inspelen.... Dat maakt onderwijs tot een uitdaging. Matchen en Stretchen!
Succes!
groet, Jelly

Saskia Steur
Eén van onze kinderen "lijkt" dit oik te hebben en haar eigen oplossing is om 'iets om handen' te hebben om zich goed te kunnen concentreren op het gesprek. Zij heeft nu altijd haakwerk bij de gand voor innerlijke kalmte en focus. Het werkt! Hopelijk kun je hier iets mee.

Wat is consent?
Wat levert werken met consent je op?

Besluit met CONSENT

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief, ontvang gratis de eerste hoofdstukken van ons boek Besluit met CONSENT en ontdek de antwoorden op deze vragen!

Geschreven door:

Baudy Wiechers

Baudy Wiechers

Bevlogen & daadkrachtig

e-mail  website facebook linkedin

Gerelateerde artikelen

Deel dit artikel

Heb je iets gehad aan dit artikel? Deel het dan in je eigen netwerk!