consent

consent

zorg

zorg

gemeenten

gemeenten

bedrijven

bedrijven

onderwijs

onderwijs

gezin

gezin

individueel

individueel

Korte spanningsboog en de C.O.N.S.E.N.T.-methode®

Door Baudy Wiechers

 

pijlenTwee keer op één dag kreeg ik dezelfde vraag vanuit compleet verschillende hoek.
"Wat doe je met mensen in een kring die een heel korte spanningsboog hebben?"
En helemaal als er anderen in dezelfde kring zitten die juist op een heel rustige wijze de diepte in willen en daar echt de tijd voor willen nemen?

Eerlijk gezegd vind ik het best een moeilijke vraag. Want ik kan bij wijze van spreken uren stil zitten, me helemaal langdurig concentreren en verdiepen in een onderwerp. Helemaal als het over de C.O.N.S.E.N.T.-methode® gaat;)

De voorbeelden/ervaringen die ik heb zijn met mijn eigen kinderen en uit de periode dat ik op Democratische scholen werkte. Daar hadden we wat kinderen met een korte spanningsboog.
Wat ik dan deed om toch met die kinderen af te stemmen? Ik ging een balletje trappen of samen op de trampoline springen en zo tussen door hadden we een gesprek of namen we beslissingen over wat we zouden gaan doen. Of een wandeling maken, als het te confronterend was om aan een tafel te zitten en elkaar steeds in de ogen te moeten kijken.

Eén van mijn kinderen houdt ook niet zo erg van overleg, zeg maar rustig helemaal niet. Die is het snel zat en het duurt altijd te lang. Vaak ging hij zijn eigen ding doen. Een stripboek zitten lezen op de grond, of toen hij klein was spelen met auto's of met Lego. En dan, terwijl het leek of hij niet meedeed, klonk op een cruciaal moment een stemmetje vanachter de bank die aangaf hoe het volgens hem zat en vaak bracht dat precies de oplossing waar we met ons allen naar aan het zoeken waren.

Wat bij ons ook goed werkte, gezinskring houden in de auto. Dan zit je toch met zijn allen bij elkaar en is het toch al saai (volgens sommigen). Hoe efficiënt kun je dan je tijd besteden! Hier bewaar ik dierbare herinneringen aan, omdat er besluiten werden genomen die grote impact hadden.

Vandaag vraag ik graag hulp aan jullie. Want de twee mensen die het aan de orde stelden, willen er meer over weten en daar kom ik graag aan tegemoet. Maar dan het liefst met meerdere gezichtspunten. Van jou! Vanuit je eigen ervaring of vanuit hoe je denkt dat het zou kunnen.

"Hoe boei je snelle denkers, voor wie altijd alles te langzaam gaat?"
"Hoe boei je mensen die bewegend het beste kunnen denken en zich zo kunnen concentreren?"
"Hoe zie en hoor je mensen(kinderen) die een korte spanningsboog hebben?"

Alle tips zijn meer dan welkom. Hoe fijn wanneer een ander door jouw tip op weg geholpen wordt! Wil je ze in het commentaarveld hieronder schrijven?
Mijn dank is groot!

Reacties (14)

This comment was minimized by the moderator on the site

Wat een interessante gesprek en wat een wijsheid! Ik heb zeer weinig ervaring met sociocratisch overleg maar wat ik van andere ervaringen mee zou nemen als gespreksleider is het erkennen van het gevoel van degene die zich verveelt of onrustig is...

Wat een interessante gesprek en wat een wijsheid! Ik heb zeer weinig ervaring met sociocratisch overleg maar wat ik van andere ervaringen mee zou nemen als gespreksleider is het erkennen van het gevoel van degene die zich verveelt of onrustig is of niet betrokken is. Een goede gespreksleider neemt het waar, misschien stoort het hem ook, of leidt hem af dan des te meer zou ik het hard op benoemen. Absoluut niet als verwijt maar als iets wat ik waarneem. Elk gevoel wilt namelijk gezien worden en die zal terug komen totdat ie eindelijk gezien wordt en als het zo ver is dan kan ie ook ontspannen. Als de persoon in kwestie zo ook geholpen wordt om zijn gevoel te erkennen (wat vaak onderdrukt wordt als iets wat er niet mag zijn) dan kan die persoon ook makkelijker verantwoordelijkheid nemen voor zijn gevoel/situatie en oplossing voor zoeken. Vaak is het gevoel 'containen' of van binnen bewust laten stromen al genoeg om de concentratie te herstellen. Als dat te lastig is of niet genoeg dan kan die persoon zijn snel stromende ideeën opschrijven, tekenen of ommetje lopen, etc.

Lees meer
This comment was minimized by the moderator on the site

Sommige kinderen en ook volwassenen hebben er behoefte aan om terwijl ze luisteren iets te doen. Doedelen bijvoorbeeld (figuurtjes tekenen) of zelfs een echte tekening maken, of iets te frutselen hebben in je handen. Ik heb een mandje met...

Sommige kinderen en ook volwassenen hebben er behoefte aan om terwijl ze luisteren iets te doen. Doedelen bijvoorbeeld (figuurtjes tekenen) of zelfs een echte tekening maken, of iets te frutselen hebben in je handen. Ik heb een mandje met kringspeeltjes; daarin zitten materialen om in je hand te hebben maar die niet storend zijn. Bv. een kneedgum, een touwtje, een plankje met gaatjes om dat touwtje doorheen te rijgen, een schuifpuzzeltje, een pijpenrager, 'de' kubus...dit werkt heel goed. Sommige mensen lijken niet te luisteren of mee te doen, maar doen dit juist beter als ze intussen iets zitten te doen!
Daarnaast heb je in een kring natuurlijk weleens personen die vrij langdradig hun mening of verhaal uiteen zetten....zou het soms ook een idee zijn om in een ronde een tijdsafspraak per beurt te maken? Kan soms helpen om iets kort en bondig te formuleren!

Lees meer
This comment was minimized by the moderator on the site

Hoi Baudy, Ja fantastisch toch al die verschillende leerstijlen. Denkers, Dromers, Doeners en Beslissers. Dat betekent dus differentiëren! Meervoudige Intelligentie biedt tal van werkvormen die aansluiten op jouw vraag! Verschillen in Dynamieken...

Hoi Baudy, Ja fantastisch toch al die verschillende leerstijlen. Denkers, Dromers, Doeners en Beslissers. Dat betekent dus differentiëren! Meervoudige Intelligentie biedt tal van werkvormen die aansluiten op jouw vraag! Verschillen in Dynamieken en daar op inspelen.... Dat maakt onderwijs tot een uitdaging. Matchen en Stretchen!
Succes!
groet, Jelly

Lees meer
This comment was minimized by the moderator on the site

@Jelly, Ja, prachtig, nietwaar? De rijkdom der verschillen. De rijkdom die ontstaat juist omdat we allemaal op een andere manier intelligent zijn en daar op de goede manier gebruik van maken!

This comment was minimized by the moderator on the site

Eén van onze kinderen "lijkt" dit oik te hebben en haar eigen oplossing is om 'iets om handen' te hebben om zich goed te kunnen concentreren op het gesprek. Zij heeft nu altijd haakwerk bij de gand voor innerlijke kalmte en focus. Het werkt!...

Eén van onze kinderen "lijkt" dit oik te hebben en haar eigen oplossing is om 'iets om handen' te hebben om zich goed te kunnen concentreren op het gesprek. Zij heeft nu altijd haakwerk bij de gand voor innerlijke kalmte en focus. Het werkt! Hopelijk kun je hier iets mee.

Lees meer
This comment was minimized by the moderator on the site

@Saskia, wat leuk dit te lezen. Mooie oplossing en er komt nog iets uit voort ook. Gaaf!

This comment was minimized by the moderator on the site

Heel interessante vraag. Vanuit mezelf (redelijk gauw afgeleidt, terwijk ik zelf mensen help rust te vinden): waarom zijn die mensen in de kring gaan zitten? Blijkbaar interesse. Als ik zelf iets interessant vind, breng ik het makkelijker op om...

Heel interessante vraag. Vanuit mezelf (redelijk gauw afgeleidt, terwijk ik zelf mensen help rust te vinden): waarom zijn die mensen in de kring gaan zitten? Blijkbaar interesse. Als ik zelf iets interessant vind, breng ik het makkelijker op om bij te blijven. En als ik er moeite mee heb, val ik daar een ander niet mee lastig, neem een slokje water ofzo (meegenomen) zodat ik daarna verdr kan. Lieve groet Mariska

Lees meer
This comment was minimized by the moderator on the site

@Mariska. Mensen zitten in de groep omdat ze een gezamenlijk doel hebben. Dat kan zijn omdat ze samen een feest organiseren, onderdeel uitmaken van een bedrijf of lid zijn van een gezin.
Dan heeft elk lid van de kring bijvoorbeeld een eigen taak...

@Mariska. Mensen zitten in de groep omdat ze een gezamenlijk doel hebben. Dat kan zijn omdat ze samen een feest organiseren, onderdeel uitmaken van een bedrijf of lid zijn van een gezin.
Dan heeft elk lid van de kring bijvoorbeeld een eigen taak in het geheel en gaat het erom goed met elkaar af te stemmen. En omdat iedereen in zo'n kring gelijkwaardig, maar vaak ook heel ongelijk is, vraagt dat aanpassingen van elk kringlid. Mooi als je dan zover bent dat je een ander niet hoeft lastig te vallen. Wat ik me dan wel afvraag, voel je jezelf wel gezien in de kring? Krijg je zelf wel voldoende aandacht?

Lees meer
This comment was minimized by the moderator on the site

Dit is interessant. Wat mij betreft hangt het van verschillende factoren af:
Als eerste of een voorstel voldoende uitgewerkt in een vergadering komt. Anders moet je ter plekke heel veel bespreken waar niet iedereen getuige van wil zijn. Je kan er...

Dit is interessant. Wat mij betreft hangt het van verschillende factoren af:
Als eerste of een voorstel voldoende uitgewerkt in een vergadering komt. Anders moet je ter plekke heel veel bespreken waar niet iedereen getuige van wil zijn. Je kan er dan op tijd voor kiezen als voorzitter om bijvoorbeeld een werkgroep op te richten die het beter uitwerkt.
Ten tweede is het ook heel belangrijk dat je niet verplicht bij de vergadering zit en dat enigszins duidelijk is wat er precies besproken wordt en hoe lang dat duurt. Dan weet je wat je kan verwachten.
Ook vind ik het belangrijk dat je je taalgebruik als voorzitter afstemt op de mensen die er zitten. Soms zal je dus iets moeten " vertalen" om de jongsten er ook weer bij te kunnen betrekken.
Verder heb ik gemerkt dat de consequentie voor storen van de vergadering ook best streng mag zijn. Als je ( herhaaldelijk ) stoort moet je de vergadering verlaten en kan je niet meer je stem laten meetellen. Natuurlijk kan je jonge beweeglijke , soms hongerige kinderen best een beetje helpen door de dingen die Margot zegt toe te laten of lekker te laten eten. Ik vind het interessant en ben benieuwd naar anderen. Ik heb zoveel verschillende soorten scholen meegemaakt (Iederwijs, Sudbury, De Ruimte en nu de Guus Kieft School). Ik kan van mijzelf zeggen dat ik alleen een kring/ vergadering kan voorzitten als mensen er echt vanuit eigen wil bijzitten. Dat is voor mij persoonlijk heel erg belangrijk. Anders moet je als begeleider allerlei trucs uit de kast halen om orde te houden etc. En dat is juist niet wat ik wil, daar wil ik heel zuiver in blijven.

Lees meer
This comment was minimized by the moderator on the site

@Sandra. Je hebt inderdaad een goed punt over de voorbereiding. Een goede voorbereiding zal al heel veel voordeel opleveren. Bij de C.O.N.S.E.N.T.-methode zijn vaak bijeenkomsten niet verplicht, maar als je bijvoorbeeld in een gezinssituatie zit...

@Sandra. Je hebt inderdaad een goed punt over de voorbereiding. Een goede voorbereiding zal al heel veel voordeel opleveren. Bij de C.O.N.S.E.N.T.-methode zijn vaak bijeenkomsten niet verplicht, maar als je bijvoorbeeld in een gezinssituatie zit met een gezin van drie personen, hoe ga je dan om met een kind dat niet mee wil doen. Wat is er dan nodig om tot gedragen besluiten te komen?
Of je organiseert met een groep een conferentie waar je een groot aandeel hebt in de organisatie, als rolmodel, als initiator?
Ik realiseer me dat dan snelle, creatieve denkers zich vast heel vaak zullen moeten aanpassen om de rest toch 'mee' te krijgen. En dat zal ook gelden voor de langzamere of bedachtzamere mensen.
En dan inderdaad altijd vanuit het aanwezig willen zijn om er samen uit te willen komen!

Lees meer
This comment was minimized by the moderator on the site

"Hoe boei je snelle denkers, voor wie altijd alles te langzaam gaat?"
Samenwerken betekent ook je aanpassen aan anderen. Als iemand niet geboeid is, is dit in de eerste plaats het issue van diegene zelf. Soms moet je geduld betrachten om een mooi...

"Hoe boei je snelle denkers, voor wie altijd alles te langzaam gaat?"
Samenwerken betekent ook je aanpassen aan anderen. Als iemand niet geboeid is, is dit in de eerste plaats het issue van diegene zelf. Soms moet je geduld betrachten om een mooi resultaat te halen. Het is niet in de eerste plaats de taak van een ander (gespreksleider, ouder, teamlid) om degene die niet geboeid is te vermaken. Of zoals Stephen Covey het verwoordt: succesvol zijn met dingen doe je door efficiënt te werken. Succesvol zijn met mensen doe je door effectief te werken. (fast is slow, slow is fast)

"Hoe boei je mensen die bewegend het beste kunnen denken en zich zo kunnen concentreren?"
Zie hierboven. En ook: als iemand iets wil duidelijk maken door te staan en met zijn/haar armen te zwaaien dan zie ik daar geen bezwaar in.
"Hoe zie en hoor je mensen(kinderen) die een korte spanningsboog hebben?"
Ben het eens met Margo. Korte aandachtsboog is vaak een gevolg, geen oorzaak. Een zeer korte aandachtsboog voor een bepaald onderwerp zal dan ook waarschijnlijk gauw "geen overwegend bezwaar" opleveren bij diegene.

Lees meer
Reactie bewerkt door Baudy Wiechers (ongeveer 4 jaren geleden) Baudy Wiechers
This comment was minimized by the moderator on the site

@Arnoud. Ik sprak laatst iemand en die was zelf in alles heel snel. Zelf zei hij dat het niet met desinteresse te maken heeft, maar dat zijn gedachten en creatieve ideeën altijd ver voorlopen op de anderen in de kring. En dat hij dat best lastig...

@Arnoud. Ik sprak laatst iemand en die was zelf in alles heel snel. Zelf zei hij dat het niet met desinteresse te maken heeft, maar dat zijn gedachten en creatieve ideeën altijd ver voorlopen op de anderen in de kring. En dat hij dat best lastig vindt. Misschien heeft mij dit dan niet met een korte spanningsboog te maken of toch?

Lees meer
This comment was minimized by the moderator on the site

Voor een snelle denker is het belangrijk om met een open mind naar de andere gedachtes te kunnen luisteren. Als een snelle denker zich verveelt, zal dat eerder te maken hebben met of hij/zij nieuwsgierig kan blijven naar andere gezichtspunten,...

Voor een snelle denker is het belangrijk om met een open mind naar de andere gedachtes te kunnen luisteren. Als een snelle denker zich verveelt, zal dat eerder te maken hebben met of hij/zij nieuwsgierig kan blijven naar andere gezichtspunten, of, en dit is heel belangrijk; of het onderwerp een belang dient dat hem/ haar aangaat. Is de snelle denker zich bewust dat het gaat om alle verschillende gezichtspunten aan bod te laten komen om het idee te verrijken of heeft de snelle denker al een vooringenomen standpunt en is het niet geïnteresseerd in de ander....

Bovenstaande geldt denk ik ook voor de langzame denker.

Laat bewegelijke mensen die dat willen af en toe rondlopen of staand praten op een plek in de ruimte als hij/zij aan de beurt is. Spreek dit van te voren af als mogelijkheid om te bewegen en betrokken te blijven.

Mensen met korte spanningsboog kunnen ondertussen tekenen of iets bouwen midden in de kring. Zo luisteren ze toch mee. Voor mij heeft een korte spanningsboog te maken met geen interesse of geen belang bij het onderwerp.
Mijn ervaring met mensen(kinderen) die geen lange spanningsboog hebben, is dat die spanningsboog heel lang wordt als het onderwerp in hun belang is. Dan kunnen ze lang participeren....

Lees meer
This comment was minimized by the moderator on the site

@Margo, ik ben het deels met je eens en vraag me ook iets af. Hoe zit het dan met onderwerpen die voor een snelle denker niet zo interessant zijn, maar waar hij wel bij moet zijn omdat er anders besluiten genomen worden waar hij niet achter kan...

@Margo, ik ben het deels met je eens en vraag me ook iets af. Hoe zit het dan met onderwerpen die voor een snelle denker niet zo interessant zijn, maar waar hij wel bij moet zijn omdat er anders besluiten genomen worden waar hij niet achter kan staan? Kun je dan verwachten van bijvoorbeeld jonge kinderen dat ze nieuwsgierig zijn en open blijven staan of is dat soms te veel gevraagd?
Of met volwassenen, die aan een half woord genoeg hebben en vervolgens heel lang moeten wachten totdat iedereen op datzelfde punt is? Is het dan desinteresse?
Het doet mij denken aan toen ik op de lagere school zat. Ik was een snelle lezer en als we in de klas hardop moesten lezen, dan wilde ik altijd zo graag al verder vooruit lezen. Juist vanuit interesse in wat er komen zou. Maar misschien is dat een heel andere situatie (minder vrijwillig)......

Lees meer
Er zijn nog geen reacties

Laat je reactie achter

  1. Posting comment as a guest.
0 Characters
Bijlages (0 / 3)
Share Your Location
Maak effectief besluiten nog leuker! Ontvang de:

1. Gespreksetiquette
2. Van Motie tot Besluit

En ga meteen aan de slag!

Over de auteur:

Baudy Wiechers - Grondlegger van de CONSENT-methode®

Baudy heeft de CONSENT-methode® ontwikkeld. Nu geniet ze van het delen van haar kennis door het geven van trainingen, het houden van spelbijeenkomsten en het opleiden van CONSENT-methode® Masters zodat zij ook hun kennis kunnen delen.

e-mail  website facebook twitter linkedin

Gerelateerde artikelen

ontwerp & techniek WEBJONGENS © 2019 - in opdracht van Infini.nu
CONSENT-methode gebruikt cookies om de website goed te laten functioneren. Het stelt ons ook in staat om het bezoek te verwerken in statistieken voor eigen gebruik. Je gaat bij een bezoek aan onze website akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie over cookies in de privacyverklaring