consent

consent

zorg

zorg

gemeenten

gemeenten

bedrijven

bedrijven

onderwijs

onderwijs

gezin

gezin

individueel

individueel

De N van ... New Insights, nieuwe inzichten

Wie kan er beter over 'Nieuwe inzichten' vertellen dan een deelnemer van een CONSENT-methode training? We laten René van Pelt aan het woord:

Over het wonder van besluiten met consent

Afgelopen zaterdag was het zover: de tweede trainingsdag over werken met de CONSENT-methode®. Het is een must om dat te leren wanneer je, zoals ik, verbonden bent aan het democratisch onderwijs. Het is daarbij allerminst een straf: het is heel verrijkend om op deze manier met een groep tot een inzicht of een besluit te komen en het zorgt ook voor een mooie verbinding tussen de deelnemers aan het overleg. Overleggen via deze methode is het tegenovergestelde van discussiëren: je vult elkaar aan in plaats van tegen elkaar in te gaan. Zo ontdek je heel andere kwaliteiten van elkaar dan in een discussie en je ervaart hoe mooi het is om gelijkwaardig te zijn, terwijl je allerminst gelijk bent.

Tijdens de aankomstrondes mag iedereen er zijn, delen wat zij of hij wil delen of er even niets over zeggen. Ik voelde al meteen heel veel ruimte, voor mezelf en ook voor de andere leden van de groep. In zo'n ronde gaat alles in de structuur van de kring: iemand die dat wil begint en vervolgens gaat steeds degene die er naast zit verder totdat de cirkel rond is. Als je dan het gevoel hebt dat nog niet alles gezegd is, doe je nog een ronde, totdat iedereen gedeeld heeft wat belangrijk is en je ontspannen aan de bijeenkomst kunt beginnen.

CONSENT ruimte vragen

Vervolgens willen we het eens worden over het programma van de dag. Je doet dan eerst een beeldvormende ronde en daarna een meningsvormende ronde. Met andere woorden: je probeert eerst de suggesties voor het programma duidelijk te krijgen door elkaar daarover te bevragen en in de volgende ronde geef je aan wat je van de programmapunten vindt en wat je derhalve eerder of later wilt doen. Wat ik mooi vind aan die kringen is dat je niet hoeft te herhalen wat al gezegd is en ook niet hoeft te weerspreken: je voegt eenvoudig toe wat jij belangrijk vindt en wat nog niet gezegd is.

Voor de lunch bespraken we hoe je met z'n tweeën op deze manier kan overleggen. Hoe voorkom je dat je gaat discussiëren? Hoe bewaak je de gelijkwaardigheid, terwijl er één van de twee gespreksleider is? We merkten dat vooral gesprekken tussen ouders en kind daarbij een belangrijke bron van inspiratie zijn en een proces waarin veel van ons nog wel een steuntje kunnen gebruiken. Een mooi inzicht vond ik dat je, wanneer je op deze manier in gesprek gaat met een kind, ook aandacht voor het proces houdt en niet alleen maar voor de inhoud. Ook lijkt dit een manier om te verkennen wie er nou eigenlijk een probleem heeft en waarom dat zo is. Het lijkt mij inspirerend om op deze manier met mijn kinderen te leren overleggen en de successen daarvan vast te houden. Op die manier kun je daarop terugvallen en er later naar verwijzen, wanneer je weer iets gaat bespreken dat lastig lijkt.

Het deel na de lunch vond ik het hoogtepunt van de training. We speelden het Ger-Consentspel om te ervaren hoe een bemiddelingskring werkt. Zo'n kring is er om een conflictsituatie op te lossen. Naast degenen die bij de conflictsituatie betrokken zijn is er een gespreksleider en andere kringleden.
Aanvankelijk had ik er niet zo'n zin in. Binnen de school functioneer ik niet in de vaste bemiddelingskring en er waren andere thema's die me meer boeiden. Toch bleek het uiteindelijk het meest leerzame onderdeel van de training.

CONSENT kwaliteiten ontdekken

Wat was de situatie? Met een stuk of acht mensen woon je in een Ger (ook wel Yurt genoemd), dat is een nomadentent. Je woont daar tijdelijk (bijvoorbeeld omdat je huis wordt hersteld, na schade door aardbevingen in Groningen, om maar eens wat te noemen). Er is een basisspel, waarin je bijvoorbeeld afspraken maakt over wie waar slaapt, wie wat doet en hoe je met de budgetten omgaat. Maar dit deel ging over bemiddeling. Het probleem was dat iemand (I.) haar wekelijks afwasbeurt geregeld oversloeg.

In de beeldvormende ronde kun je aan die persoon vragen wat maakt dat hij de afwas niet doet, maar je kunt ook de getuigen bevragen, waarom dat nou zo lastig is. Ik zat aan het einde van de ronde, vlak voor de gespreksleider van deze bemiddelingskring. Ik schrok in de meningsvormende ronde van de felheid waarmee sommigen reageerden op degene die niet wilde of kon afwassen en de welhaast apathische manier, waarop ze dat zelf uitlegde. Het was ook mooi om te zien hoe mensen meer of minder intensief zochten naar de juiste aanpak in de twee eerste rondes: waarin verschilt het stellen van een vraag van het geven van jouw mening?

In de eerste ronde liep het al hoog op en mijn eerste drang was om de gespreksleider (F.) te gaan helpen tegen zoveel verbaal geweld. In tweede instantie merkte ik dat ik ook een rol ging spelen: in plaats van afwassen wilde I. wel wekelijks het gras gaan maaien en dat leek me heel overbodig: we hadden het gras al een maand verwaarloosd en het zou niemand ontlasten als I. dat nu ineens regelmatig zou gaan maaien in ruil voor haar afwasbeurt. In de derde fase bleek er iemand (M.) te zijn die de afwas wel van I. wilde overnemen als zij het gras zou gaan maaien. Toen was er nog afstemming nodig over of en hoe we dat dan willen of moeten gaan controleren. Uiteindelijk ging iedereen consent met het voorstel, wat erop neerkomt dat niemand meer een overwegend bezwaar heeft.

Die rondes leidden tot behoorlijk wat irritatie, bij vlagen kwam het wat cabaretesk op me over. Op een bepaald moment lijkt het eindeloos te duren en lijkt iedereen behoorlijk geïrriteerd. Ironisch genoeg is dat vaak het moment dat de oplossing nabij is. Ook in dit spel was dat het geval. Zelf merkte ik dat ik in de laatste fase in essentie wist wat ik goed zou vinden: I. had haar oplossing zelf bedacht, M. zou de afwas gaan doen en ik had er alle vertrouwen in dat het gras regelmatig gemaaid zou gaan worden. Wonderlijk hoe je ontdekt wat er aan inzicht bij jezelf groeit en hoe dat maakt dat de plek die je inneemt ook verandert. Ik vond dat F. het ook heel goed deed als gespreksleider: hij was beslist als dat nodig was, maar had ook ruimte om hulp te vragen als hij dat nodig had. Ik denk dat het een belangrijke kern is van deze CONSENT-methode®: ontdekken wat je nodig hebt en daar ruimte voor vragen.

CONSENT inzicht groeit

De laatste kring ging over een thema dat ik zelf had ingebracht: het creëren van meer draagvlak voor de school. Ook nu genoot ik weer van de ruimte, op basis waarvan de groepsleden de ruimte namen om te melden op welke manier ze zich verbonden voelen met de school en wat ze missen. Mijn belangrijkste inzicht was dat er nog een vraag aan vooraf gaat: "Is de vloer waarop we staan (waarop de school staat) wel stevig genoeg en hoe maken we die steviger?" Ik ga er met plezier de komende tijd mee aan de slag.

Er is veel meer te melden over deze prachtige dag; na de slotronde weet ik zeker dat ik hiermee verder wil.

 

Ben je na het lezen van dit verslag nieuwsgierig geworden naar wat de CONSENT-methode voor jou kan betekenen? Doe een keer mee met het Ger-Consentspel voor een eerste kennismaking. Of zoek een training bij jou in de buurt/ Liever bij jou op locatie? Dat kan uiteraard ook! Neem even contact op, dan bespreken we de mogelijkheden!

Reacties (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

Wat mooi dat de training je zoveel nieuwe inzichten heeft opgeleverd René. Zelfs na zoveel jaren werken met de methode krijg ik nog elke keer nieuwe inzichten en word ik verrast. Zo fijn dat anderen dit ook ervaren! Dit houdt het levend en...

Wat mooi dat de training je zoveel nieuwe inzichten heeft opgeleverd René. Zelfs na zoveel jaren werken met de methode krijg ik nog elke keer nieuwe inzichten en word ik verrast. Zo fijn dat anderen dit ook ervaren! Dit houdt het levend en onderstreept dat we nooit uitgeleerd zijn. Hoe leuk is dat?!

Lees meer
Er zijn nog geen reacties

Laat je reactie achter

  1. Posting comment as a guest.
0 Characters
Bijlages (0 / 3)
Share Your Location
Maak effectief besluiten nog leuker! Ontvang de:

1. Gespreksetiquette
2. Van Motie tot Besluit

En ga meteen aan de slag!

Over de auteur:

Rachel Kruk - Master in de CONSENT-methode

Rachel

Kleurrijk. Om Rachel maar eens in één woord te vangen. Ze werkt nauw samen met Baudy. Naast het geven van trainingen bijvoorbeeld ook in de Uitgeverij CONSENT. Kleurrijke communicatie is niet compleet zonder beelden, dus voor het promotie- en trainingsmateriaal kruipt ze graag achter haar tekentafel.
Rachel woont en werkt met haar gezin op Texel.

e-mail  website

Gerelateerde artikelen

ontwerp & techniek WEBJONGENS © 2019 - in opdracht van Infini.nu
CONSENT-methode gebruikt cookies om de website goed te laten functioneren. Het stelt ons ook in staat om het bezoek te verwerken in statistieken voor eigen gebruik. Je gaat bij een bezoek aan onze website akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie over cookies in de privacyverklaring