consent

consent

zorg

zorg

gemeenten

gemeenten

bedrijven

bedrijven

onderwijs

onderwijs

gezin

gezin

individueel

individueel

Voetbal of zeilen?

optimistenzeilenRachel schreef dit blog. Ze woont op Texel en werkt in haar gezin al jaren met de CONSENT-methode®.

We zitten midden in het WK, vanavond speelt Oranje en zo ontstaat een dilemma. Vanavond is het namelijk ook de wekelijkse jeugdzeilavond bij de vereniging. Onze tiener is bang iets te missen en dat doet de emoties wat oplaaien. Na een kort gesprek roept hij kwaad "Dan ga ik wel zeilen!"

Hoewel dat wel onze wens is, klinkt het toch niet echt als een gedragen besluit. We besluiten daarom ter plekke even een kring te vormen, papa, mama en Tiener. Na een korte beeldvorming om de situatie helder te krijgen beginnen we aan de meningsvormende ronde.

Tiener wil wel beginnen. Wat is het stom dat hij al na een half uurtje voetbal weg moet naar zeilen en wij dan gezellig blijven doen. Zonder hem. De tranen zitten hoog. Zeilen is sowieso stom, het catamaran-zeilen van afgelopen zaterdag was veel leuker, het bekende zeilen is nu maar saai. En afgelopen week zou hij de wedstrijd ook al met papa bekijken en dat ging ook al niet door!

Papa is als volgende aan de beurt. Hij herinnert zich dat Tiener afgelopen week op kamp was en dus met de klas voetbal gekeken heeft ipv met papa. Papa acht de wedstrijd van vanavond niet zo groots. Nederland is al door, de uitslag doet er niet zo veel toe. Het is dus niet zo spannend, gaat hooguit om de gezelligheid. Is dat reden genoeg om een staande afspraak met anderen af te zeggen?

Mama heeft niets met voetbal. Dat weet Tiener, dus als mama vertelt dat zij er - uiteraard ;-) - sowieso niks van snapt, voelt dat niet als bedreigend. Waarom zou je überhaupt iets anders laten schieten voor een voetbalwedstrijd?! Je kunt toch ook een herhaling terugkijken?! Tiener moet er om lachen, mama snapt er ook niks van. Het drama zakt.
Mama legt uit dat de vereniging gerund wordt door vrijwilligers, mensen die de tijd vrijmaken voor hem (en zijn maatjes). Dat maakt dat mama er moeite mee heeft dat Tiener zo kort dag nog af wil zeggen. Bovendien: nu is het weer goed en dat is lang niet altijd zo. Al vaak zat kon het zeilen niet doorgaan door te slecht weer.

Door de bekende rondes te doorlopen kan Tiener afstand nemen. Hij kent het principe en weet dus dat we bij de meningsvormende ronde allemaal ons gezichtpunt gaan inbrengen. Dat als wij onze ideeën, wensen, mening gaan benoemen, daar geen regel, geen verbod of gebod in zit. Hij weet dat het besluit pas later genomen gaat worden.

Als alles gezegd is kan er een voorstel gedaan worden. Maar niemand wil een voorstel doen. Dus doen we daar ook een ronde over.

Tiener wil geen voorstel doen, haalt zijn schouders op. Mama wil ook geen voorstel doen, ze heeft het gevoel dat Tiener zich probeert te verschuilen achter iets dat Papa of Mama hem "opleggen". Papa wil graag dat Tiener een voorstel doet, om dezelfde reden. Als dat uitgesproken is doet Tiener een voorstel: hij gaat gewoon zeilen en mag dan na het zeilen nog wel de herhaling van de wedstrijd zien (en dus laat naar bed). Een prachtig voorstel waar iedereen consent mee gaat.

P.S. onze Tiener heeft dit stuk eerst goedgekeurd voordat we het publiceren.

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Laat je reactie achter

  1. Posting comment as a guest.
0 Characters
Bijlages (0 / 3)
Share Your Location
Maak effectief besluiten nog leuker! Ontvang de:

1. Gespreksetiquette
2. Van Motie tot Besluit

En ga meteen aan de slag!

Geschreven door:

Rachel Kruk

Rachel Kruk

Kleurrijk & helder

e-mail  website linkedin

ontwerp & techniek WEBJONGENS © 2019 - in opdracht van Infini.nu

Deel dit artikel

Heb je iets gehad aan dit artikel? Deel het dan in je eigen netwerk!