Skip to main content

Podcast serie vernieuwend onderwijs

Hoe geef je op school gelijkwaardigheid vorm?

Onderwijs speelt een meer dan gemiddelde rol in mijn leven. Niet dat ik school zelf nou zo leuk vond. De kleuterschool en de lagere school, dat ging nog wel. De middelbare school was een ramp. Mijn opleiding tot kleuterleidster was beide. Heel nare ervaringen en supergave herinneringen; leerzaam was het in ieder geval!

Veel deed ik niet met mijn behaalde papiertje. Het onderwijs paste helemaal niet bij mij. Tot ik met een aantal onderwijspioniers in aanraking kwam die realiseerden hoe mijn ideale onderwijs eruit zou moeten zien. Hier kon ik wat mee.

De jaren erna ben ik actief bezig geweest met het opzetten en draaien van een eigen school. Daarna hielp ik anderen om hun droom te realiseren met het opzetten van een eigen school en als Pabo docent bezocht ik heel veel vernieuwende scholen. Wat leverde dat veel kennis, ervaring en rijkdom op!

We leven in een tijd, waarin het onderwijs wel verandert, maar veelal gebeurt dit binnen hetzelfde frame. Kinderen zitten nog steeds in klaslokalen, de volwassene in de klas leert de kinderen wat ze moeten weten, kinderen moeten voldoen aan standaarden, op hetzelfde moment gaan lezen en rekenen, iedereen moet een startkwalificatie halen, etc. De veranderingen gaan te langzaam en zijn niet rigoureus genoeg. Om de befaamde uitspraak van Albert Einstein aan te halen: 'We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt'. En laat dat nou net gepoogd worden in 95% van de gevallen.

Gelukkig zijn er veel onderwijspioniers in Nederland. Die doorgegaan zijn met hun ideale school realiseren. Die daarmee intussen al jaren neerzetten hoe het ook kan.

Ik ken veel van deze prachtige mensen. En daar wilde ik graag iets mee doen!

Waar ik me de afgelopen tijd mee bezig heb gehouden is het opnemen van podcasts met als thema: 'Scholen/learning communities op basis van gelijkwaardigheid, wat komt daarbij kijken?'

Het geeft me de geweldige gelegenheid om met onderwijspioniers in gesprek te gaan en ze ongegeneerd te bevragen over hun drive, waarom ze doen wat ze doen, hoe ze het volhouden. Naar hun ervaringen, valkuilen en genietmomenten. Vragen die ik heel vaak wilde stellen, maar die je in een gemiddeld gesprek niet zomaar stelt.

Acht weken lang kun je meeluisteren met de gesprekken die ik voerde in onze pipowagen. Met prachtige mensen die nooit opgegeven hebben. Zelfs niet na een brand, na een breuk, na negatieve verhalen in de pers, na persoonlijke twijfels. Elke keer weer door, om samen het verschil te maken en kinderen tijdens hun opgroeiperiode te begeleiden.

Luister mee met deze inspirerende podcasts en geniet ervan!

PS: nog leuk om te vermelden vind ik dat er vaak weerstand zit op het woord 'school'. Maar weet je wat dat woord eigenlijk betekent?

'Een school is een instelling waarin onderwijs op een bepaald niveau gegeven wordt. ... Het woord 'school' is afgeleid van het Griekse 'σχολή', dat 'vrije tijd' betekent. Onderwijs was namelijk oorspronkelijk iets waarvoor men vrije tijd moest hebben: de meeste mensen, ook kinderen, besteedden al hun tijd aan werk'. (Bron: Wikipedia)

Is school dus eigenlijk geen prachtige term? Vrije tijd om dat te doen, te leren, te onderzoeken, te ervaren hetgeen waardevol voor jou is?

Dit artikel is geschreven door

Baudy Wiechers

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.