Skip to main content

Zoek de verschillen of...?

Kijk eens naar onderstaand plaatje, ken je zoiets nog?

Als kind vond ik dit echt een leuk spelletje, zeker om het met meerdere kinderen tegelijk te doen en te zien wie het eerst een verschil vond. Ik dacht daar onlangs over na, want nu is dit onschuldig vermaak, leren kijken naar details, nauwkeurigheid, focus, een spelletje waar ook competitie in kan zitten, etc. Maar het brengt ook een mindset op gang om te letten op de verschillen in plaats van de overeenkomsten. Als ik dat naar een groter plaatje trek, dan zou zo'n onschuldig spelletje ook iets anders teweeg kunnen brengen. Letten op elkaars verschillen, op diverse meningen, andere standpunten, verdeeldheid, dualiteit, polarisatie.

Hoe ik op dit onderwerp kom?

Toen ik onlangs weer startte met een nieuwe Gespreksleiders Opleiding voor individuele deelnemers begonnen we met een uitgebreide kennismakingsronde. Ogenschijnlijk zat er zo'n divers publiek aan tafel, dat ik best even had nagedacht over deze samenstelling. Zou dit matchen? Klopt deze groep mensen die zomaar bij elkaar gezet wordt, met o.a. een militair, een mediator, een beeldhouwer, iemand die een eigen school aan het opzetten is. Maar ik werd meteen gerustgesteld. De scholenbouwer had ook een bedrijf in het maken van sokkels voor kunstwerken. Dit gaf meteen een match met de beeldhouwer. De militair is ook coach wat weer veel raakvlakken had met de mediator in de groep. De leerkracht in deze groep en de scholenbouwer wilden wel eens verder praten over hoe onderwijs anders kan en toen bleek dat degene die in een woongroep gaat wonen ook leerkracht is, maar weer vanuit een heel andere stroming. En welke rol speelt coaching in het onderwijs, in het bedrijfsleven en in je gezin? Aanknopingspunten genoeg, wat een overeenkomsten en gedeelde interesses!

Wat als we meer gaan zoeken naar overeenkomsten in plaats van verschillen? Dat we de verschillen als verrijking zien om meerdere gezichtspunten te horen, zodat we wijzer worden en dat we vervolgens weer kijken naar de overeenkomsten. Een gezamenlijk doel is daarbij heel belangrijk. Wat is het gezamenlijk doel van deze groep, wat wil je als groep bereiken?

Mijn collega Rachel begeleidde als gespreksleider onlangs een groep in de politiek waar tot een gezamenlijk standpunt gekomen kon worden omdat er gekeken werd naar het doel wat samen bereikt moest worden. Naar de gezamenlijkheid ondanks de vele verschillen in gezichtspunten die er ook waren. Dit werd er over geschreven.

Door op basis van gelijkwaardigheid en vanuit waardering van de verschillen te zoeken naar het gezamenlijke van de groep en het gedeelde doel kun je vooruit.
De CONSENT-methode is een zogenaamde 'lege' methode die faciliteert hoe je dit concreet vorm geeft. Omdat de methode geen oordeel in zich heeft, vooraf niet bepaalt wat de uitkomst is, helpt om het doel van de groep te bereiken door iedereen te zien en te horen in de verschillende rondes is de methode toepasbaar in heel verschillende situaties, groepssamenstellingen en organisaties.

Even terug naar het plaatje. Als de opdracht zou zijn: Zoek de overeenkomsten, dan is dat eigenlijk veel gemakkelijker.
Wat ga jij de komende tijd doen?
Zoek de verschillen.... of Zoek de overeenkomsten....?

Dit artikel is geschreven door

Baudy Wiechers

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.