Skip to main content

9 jaar CONSENT op ONS BUITEN

Alweer 9 jaar geleden vonden de eerste contacten tussen Campingpark ONS BUITEN en de CONSENT-methode plaats. Hoe staat het er bij na al die jaren? Hoe is consent geïntegreerd in de bedrijfsvoering, wat is er geleerd en welke waarde voegt het toe? Dagmar Thomys (management ONS BUITEN) en Baudy Wiechers (CONSENT-methode) gingen hierover in gesprek, blikken terug, kijken vooruit en hebben het over de invloed van CONSENT in de dagelijkse praktijk.

Baudy: Waarom is ONS BUITEN ooit met consent begonnen?

Dagmar: Toen Gabriël en ik het park overnamen, was de manier van leidinggeven top-down geregeld. Wij wilden graag naar een menselijke, coachende manier van leidinggeven. Consent past daarbij.

We leerden sociocratie kennen tijdens een inspiratiedag op De Ruimte Soest (link), een school waar kinderen en volwassenen op een gelijkwaardige manier met elkaar omgingen en samen school maakten. Ik ontdekte dat de school eigenlijk ook een bedrijf was en dat sprak aan. Want als op een school het 'eigenaarschap' zo vorm kon krijgen, dan zou dat in ons bedrijf ook moeten kunnen!

Het vaste team is een incompany CONSENT-methode Gespreksleiders Opleiding gaan doen. Hieruit ontstond het kernteam. De kernteamleden konden het geleerde uitdragen naar de afdelingskringen en hulpkringen en zo vond consent een weg in de organisatie.

ONS BUITEN was in die tijd vooral een faciliterend recreatief bedrijf. Daarmee bedoel ik dat er veel geregeld was. Kinderen werden actief bezig gehouden door een animatie-team, er waren veel voorzieningen, alles was aanwezig om het de gast zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dat strookte steeds minder met de visie van Gabriël en Dagmar. Het verlangen werd steeds groter om de bedrijfscultuur aan te laten sluiten bij de eigen verlangens. En dan hebben we het over zelf ontdekken, dichtbij de natuur, eigenaarschap voor wat je doet en hoe je dingen doet, het dragen van meer eigen verantwoordelijkheid, ook als je op vakantie bent. Dit vroeg ook iets anders van onze medewerkers.

Baudy: Zou je dat kunnen uitleggen en meer over jullie visie willen vertellen?

Dagmar: In ons bedrijf wordt er geluisterd naar mensen. Naar de medewerkers en naar onze gasten op ons recreatiebedrijf. We informeren onze medewerkers uitgebreid als er nieuwe plannen ontwikkeld worden. We maken gebruik van de kennis, expertise, creativiteit en ideeën van onze medewerkers voordat plannen in gang gezet worden. Bijvoorbeeld bij onze waterspeeltuin, het food-forest dat overal terug te vinden is op ons terrein of wat er geserveerd wordt in onze binnenruimte/restaurant.

Door goed te luisteren worden de plannen anders dan gedacht, omdat we rijke input krijgen op de plannen. We vinden het erg belangrijk dat onze medewerkers telkens ruimte voelen om te groeien en om zichzelf te zijn.

Door deze verandering in onze bedrijfscultuur merken we dat we heel andere medewerkers aantrekken. Medewerkers die de verantwoordelijkheid willen dragen die deze manier van werken met zich meebrengt. Mooi voorbeeld zijn de vakantiehulpen. Vaak studenten die jaren terugkomen om hier te werken. Elk jaar wordt ook met deze medewerkers stilgestaan bij hoe het gaat en waar de groei zit. Aandacht om gezien en gehoord te worden!

Baudy: Waarom is duurzaamheid belangrijk voor jullie?

Dagmar: We doen tegenwoordig aan eco-effectieve bedrijfsvoering. We ondersteunen de natuur door actief in te grijpen als mens in de natuur en helpen daarmee de biodiversiteit te vergroten en mensen daarvan te laten genieten.

We richten ons op gasten die dit kunnen waarderen en de waarde zien van deze uitgangspunten. Dit heeft als gevolg gehad dat we een heel nieuwe doelgroep aanspreken. Veel gasten van vroeger vonden het ontspannen als hun kinderen actief vermaakt werden door het animatieteam. Nu komen er gasten die juist genieten van dingen als een waterspeeltuin waarin kinderen zichzelf kunnen vermaken. Veel nieuwe gasten komen juist bij ons vanwege onze visie.

Als team kun je zo'n grote transitie alleen realiseren als je heel flexibel bent. Hier bewijst opnieuw de CONSENT-methode haar waarde. Door het kernteam op tijd te informeren, hun bijdrage te vragen en te waarderen krijg je een bedrijfscultuur en -voering die duurzaam kantelt in tijden van verandering.

Baudy: Is er nog iets dat je wilt delen, iets wat typisch is voor jullie bedrijfscultuur?

Dagmar: Sinds een aantal jaren organiseren we met elke medewerker jaarlijks een evaluatigesprek. Bij dat gesprek is de directie aanwezig, de betreffende medewerker én nog een collega, deze wordt gekozen door de betreffende medewerker. Zo'n gesprek vindt dus plaats met vier personen. Het is een kring die gaat over jou als medewerker, bedoeld om de ruimte te voelen om je plek in te nemen en te ervaren welke invloed jij als individu hebt binnen het geheel van de organisatie. Een groeimoment met de medewerker als middelpunt!

 

ONS BUITEN – tussen zee en land

Kamperen en recreëren op een natuurontwikkelingsterrein in Oostkapelle, Zeeland

logo ons buiten

Vanaf dit jaar is ONS BUITEN het hele jaar geopend. Kom zelf kijken hoe Gabriël en Dagmar met hun team vorm geven aan de eco-effectieve bedrijfsvoering, met consent!

https://www.onsbuiten.nl

Dit artikel is geschreven door

Baudy Wiechers

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.