Skip to main content

Bewust verbinden, het nieuwe netwerken!

Ik merk in netwerkland een nieuwe beweging. Daar waar sociale media al jaren een vaste plek in de marketing heeft veroverd, merk ik ook een bepaalde vermoeidheid.

Ik hoor om mij heen veel zzp-ers die uren en uren kwijt zijn met het bijhouden van hun sociale media. En alle handige tools ten spijt, moet je toch wekelijks of eigenlijk dagelijks zorgen voor interessante content. Hoe val je dan nog op tussen alle anderen die ook vastzitten in de sociale media bubble? Heb je wel eens zo’n app op je telefoon gezet die bijhoudt hoeveel uren per dag je op je scherm zit? Voor de meesten van ons schokkend.

Als communicatiestrateeg en CONSENT-methode trainer ging ik nadenken, hoe deden we dat vroeger ook alweer: reclame maken. Dat ging dan via de tamtam, via mond-tot-mondreclame. Dat werkt ook in deze tijd nog steeds het beste volgens mij. Als de buurvrouw of je beste vriendin een product of dienst aanbeveelt, dan ben je veel sneller overstag. Het uitbouwen van je netwerk door fysieke ontmoetingen is nog steeds actueel. In coronatijd is de netwerkborrel compleet weggevallen, netwerkevents vinden nog nauwelijks plaats. Nu is dat voor de één een zegen en voor de ander een kwelling. Zelf houd ik enorm van een goede netwerkborrel, maar ik ben dan ook een extrovert iemand en maak makkelijk contact. Veel collega-zzp’ers houden helemaal niet van de traditionele netwerk events. Ik hoor dan vaak dat het oppervlakkig is, of dat je er geen goede leads aan over houdt.

Tijd en ruimte voor iets nieuws. Ik ben gestart met Conscious Connecting; het nieuwe netwerken. Een moment waarin we bewust verbinding maken met elkaar. We starten met een potluck (iedereen neemt wat lekkers te eten mee), want eten verbindt. Daarna gaan we via de CONSENT-methode kennis maken, we luisteren naar elkaar en iedereen krijgt uitgebreid de tijd om te vertellen wat er in haar leeft. Waar ben je mee bezig, waar loop je tegen aan, waar kunnen de anderen op deze avond jou bij helpen. Ik heb al veel bijzondere verbindingen zien ontstaat, want als je echt kennismaakt en een persoonlijke verbinding legt, is er ook de gunfactor. Die gunfactor is nodig om iemand in te huren of om iets bij iemand te kopen.

Wat heeft dit nu met de CONSENT-methode te maken?

Nou heel veel eigenlijk. De CONSENT-methode gaat over oprechte aandacht, de tijd nemen om echt verbinding te maken en af te stemmen. Door in rondes te werken en zelf mooie (netwerk)vragen te stellen brengt de CONSENT-methode een heel proces op gang. Eigenlijk is dat waar het volgens mij in de hele wereld over gaat, echte, oprechte aandacht. De kunst van het verbinden en open vragen stellen aan elkaar. Dat is waar het mijns inziens om draait zowel bij de CONSENT-methode als bij Conscious Connecting. Ook een keer aansluiten? Neem dan contact met me op! Want een goed gesprek levert altijd iets op.

Dit artikel is geschreven door

Carien Kirkels