Skip to main content

De Consent-methode met een grote groep

Als je met de Consent-methode werkt, is een kring van tussen de zes en de tien deelnemers ideaal. Zo heb je verrijking door verschillen: er is diversiteit in meningen en invalshoeken. Tegelijkertijd hoeft een ronde niet al te lang te duren en als alles is uitgewisseld, er is niets nieuws meer toe te voegen, kom je samen tot een gedragen besluit.

In de meeste kringorganisaties wordt dit aantal op natuurlijke wijze niet overschreden. De kringen rondom de centrale, algemene kring kan je zien als een soort ‘werkgroepen’ die allemaal verantwoordelijk zijn voor een stukje domein binnen de organisatie. Deze kringen blijven over het algemeen klein, waardoor je op een ideale manier met de Consent-methode kunt werken.

De centrale, algemene kring (bv de schoolkring, de dorpskring, de campingkring, de gemeentekring) kan drukker zijn. Bij mij op school ondervangen we dit door schoolgenoten de mogelijkheid te geven per motie aan te sluiten. Je kiest dus de motie(s) uit waar je bij wilt zijn. Tussen de moties door is er een korte pauze, om te vertrekken en de mensen te verzamelen die bij de volgende te behandelen motie willen zijn. Over het algemeen blijven de kringen hierdoor klein en werkbaar.

Toch kan het gebeuren dat een motie heel erg leeft en dus veel meer mensen betrokken willen zijn bij de behandeling hiervan. Wat dan een goede oplossing kan zijn, is werken met een binnen- en buitenkring. Ik heb dit als gespreksleider verschillende keren toegepast in een dorpskring, van een Ecodorp in oprichting. De aanstaande bewoners van zo’n ‘dorp’ voelen zich allemaal erg betrokken bij de moties die er liggen en willen dus niets missen van het proces. Maar ja…met z’n allen in één kring is niet ideaal…

Het werken met een binnen- en buitenkring gaat als volgt:

  • Je zet 10 stoelen in de binnenkring. Hiervan kunnen er 8 worden toegewezen aan de indieners van de motie en aan mensen die zich zéér betrokken voelen, hun mening willen geven en mee willen besluiten. Twee stoelen blijven vooralsnog leeg.
  • De overige betrokkenen nemen allemaal plaats in de buitenkring, om de binnenkring heen.
  • De beeldvorming gaat van start in de binnenkring. Daarna volgt de meningsvormingsronde. De mensen in de binnenkring geven om de beurt hun mening.
  • Mocht er iemand zijn in de buitenkring die iets wil toevoegen wat nog niet gezegd is, dan kan zij gebruik maken van een lege stoel in de binnenkring. Na deze bijdrage wordt de plaats in de buitenkring weer terug ingenomen. Als alles is gezegd, ook in de verdiepingsrondes, nemen de mensen in de binnenkring een besluit.
  • De mensen in de buitenkring zijn dus toehoorder, mét de mogelijkheid om éven aan te sluiten in de binnenkring en iets toe te voegen. Zo blijven ze op de hoogte van alle processen, ze zijn erbij.

Het Ecodorp werkt wekelijks volgens deze methode. Naar volle tevredenheid. Ook online werkt dit prima. De binnenkring had dan de camera aan staan, de buitenkring deed z’n camera (en geluid) uit. Werkt perfect.

Bij mij op school gebruiken we de binnen- en buitenkring soms bij een leerlingbespreking. De mentor van een leerling zit in de binnenkring samen met de begeleiders die wat over de leerling te melden hebben. In de buitenkring de toehoorders, met de mogelijkheid tóch nog iets toe te voegen, gebruikmakend van een lege stoel in de binnenkring.

 

Dit artikel is geschreven door

Suzanne Thissen

Onderzoekend & Alert